Met zijn 3-en anderhalf week op Bonairu - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu Met zijn 3-en anderhalf week op Bonairu - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu

Met zijn 3-en anderhalf week op Bonairu

Door: Henriëtte

Blijf op de hoogte en volg Armand

10 Januari 2013 | Bonaire, Kralendijk

Woensdag 9 januari, 19.00 uur

Armand heeft een avonddienst tot 23.00 uur en Danique en ik hebben net roti gehaald bij een Surinaams Javaans eettentje. Erg lekker!

Danique is deze week met school begonnen en heeft het erg naar haar zin. Ze is met Iza, een meisje uit Zwolle, dezelfde dag in de zelfde klas begonnen. Helaas niet in de klas bij Leonie waar ze zo op had gehoopt, maar er blijft genoeg tijd over om in de pauzes en buiten schooltijd met elkaar af te spreken. De SGB zoals de middelbare school hier heet kent een tweejarige brugklas (Junior College). Danique zit in VH2B, VWO/HAVO niveau en heeft een groen t-shirt. We hebben een foto van haar gemaakt voordat ze aan haar eerste schooldag begon. Het is heel ongebruikelijk dat kinderen hier met de fiets naar school gaan. Ze houden ook niet echt rekening met fietsers en de wegen zitten vol met gaten. Dus in een file van voornamelijk pick ups brengt iedereen de kinderen naar school. De schooldagen zijn hier van 07.30 uur tot uiterlijk 14.15 uur. Dus de middag is er genoeg tijd over om naar het strand te gaan. Ze krijgt ook Papiementu en tijdens Spaans doet ze haar Duitse huiswerk en bij Frans doet ze haar Franse huiswerk op haar niveau. Hier zijn ze het tweede jaar pas met Frans begonnen.

Vanochtend vroeg om 08.15 uur klonk het zware getoeter van een cruiseschip dat binnenkwam. Armand en ik zijn op de fiets gestapt om dit spektakel te aanschouwen. Het is zo'n bizar gezicht om zo'n drijvend flatgebouw in de haven aan te zien komen.
Toen we bij Karel's zaten en foto's aan het nemen waren kwam er een sms'je binnen van Reina en Peter van jazzballet. Zij zijn afgelopen zaterdag aangekomen voor een vakantie van 12 dagen. Samen met hun en Gerrie F. van The Good Return hebben we koffie gedronken. Maf om elkaar op Bonaire te ontmoeten.

Vanmiddag nadat ik Danique van school had gehaald, zijn we nog even op de fiets naar Casino Flamingo Divi beach gegaan. Een strand waar je niet voor de strandstoelen betaalt en heel lekker kunt snorkelen. Je ziet er de meest prachtige vissen. En het is net of je in een aquarium zwemt!

Aangezien er vandaag 2 cruiseschepen waren, liggen alle stranden tjokvol. De bevolking van Bonaire die uit zo'n 15.000 mensen bestaat, nam op één dag toe met 4.000 mensen. Dus dat merk je.

Morgen is het wasdag en dat is ook een soort excursie. Veel mensen hier op het eiland hebben geen eigen wasmachine en gaan naar de 'laundry' hier. Je hebt hier joekels van wasmachines waar je alle kleuren bij elkaar in een wasmachine gooit. En een half uur later is het schoon en ook niet gekrompen. Rara hoe kan het?

Hier laat ik het nu even bij. In het volgend verslag vertel ik wat meer over Washington National Park Slagbaai waar we afgelopen zondag met een aantal collega's van Armand naar toe zijn gegaan en de berg de Brandaris hebben beklommen. Dat was best een pittige onderneming!

Ayo, tot de volgende keer!