ABC eilanden - air ambulance - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu ABC eilanden - air ambulance - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu

ABC eilanden - air ambulance

Door: Armand Buschman

Blijf op de hoogte en volg Armand

15 Maart 2013 | Bonaire, Bonaire

Vorige week twee vluchten met de air ambulance naar Aruba gemaakt. Geweldige ervaring. Met de ambulance van Bonaire naar het vliegveld. Met je patiënt het vliegtuig in en op 3000 voet hoogte naar Aruba (luchtvaartgeneeskunde; even omschakelen) en via het Reina Beatrix International Airport, met de ambulance naar het ziekenhuis in Oranjestad. Via Curaçao terug, "even" van vliegtuig gewisseld en via Bonaire een andere patiënt, eveneens naar Aruba gebracht. Tanken gebeurt standaard op Curaçao (is goedkoper) en dus over Curaçao terug. Van de verkeerstoren de opdracht om op 9000 voet te vliegen, wat ongebruikelijk hoog is. Het is druk in de lucht. De grote verkeersvliegtuigen zien we onder ons voorbij schieten, richting Suriname en Amerika hoor ik via de communicatie met de verkeerstoren. Ook erg grappig; als je als klein propellervliegtuigje tussen de grote jongens (KLM) in de rij staat; klaar voor take off. Van de week deelgenomen aan een bijscholing; aviation security and safety awareness, voor de nieuwe Jet. Gaaf om zo eens met iets heel anders bezig te zijn in plaats van met methodiek voor de acute ambulance hulpverlening Als het goed is gaan we in april met deze jet op pad ( en dus ook naar Colombia en Martinique).
In de Cariben zitten de nodige (oud)collega's (Sint Maarten, Aruba en Suriname)
Op Aruba een rendez-vous met één van hen. Wat een grote, kleine wereld!

• 09 Augustus 2013 - 10:28

Linda:

Hoi,
    Ik ben wat info an het zoeken om ook te gaan werken op de ABC eilanden. Toen kwam ik jou bericht tegen.
    Bevalt het goed?
    Ik ben VPK/CCU-VPK en AMBU-vpk.
    Als je tips hebt hoor ik ze graag.

Veel plezier