2 maanden op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu 2 maanden op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu

2 maanden op Bonaire

Door: armand buschman

Blijf op de hoogte en volg Armand

23 December 2012 | Bonaire, Kralendijk

Bijna 2 maanden op het eiland.

Om te beginnen. Ook hier regent het. Vaak kleine maar intens heftige buien. Gister hebben we hier een wel heel sombere bewolkte dag gehad met alleen maar regen. Op diverse plekken in en om Kralendijk staan er dan ook enorme plassen en straten lopen onder, een spectaculair gezicht. Een groot min punt is dat dit ook enorme horden muggen aantrekt. Normaal gesproken zijn er hier al meer dan genoeg van, maar na een regenbui blijf je jezelf inspuiten met Off, het plaatselijke antimuggen middel, wat deze akelige beesten enigszins op afstand houd.
Het is hier regenseizoen. Vanaf januari hebben ze mij verzekerd dat we van deze Nederlandse buien verlost zijn. De temperatuur blijft aangenaam, gemiddeld ruim 30 graden. En het zeewater, met 28 graden, blijft heerlijk.

Qua werk maak ik op de special care de nodige uren. Nog steeds, als enige, geen vlieguren achter mijn naam. In januari de eerste training voor het nieuwe vliegtuig.

De secondaire arbeidsvoorwaarden blijven fantastisch. Even voor je avonddienst en na je dagdienst chillen aan het strand. Binnen Kralendijk fiets ik nog steeds alles, ondanks het feit dat ik sinds december beschik over een pick-up. Deze gebruik ik voor mijn activiteiten buiten Playa, zoals de locals Kralendijk noemen.

Zo klein als het eiland is, zo veel afwisseling kent het. Ruig vulkanisch met enorme cactussen, en zacht en intens blauw met palmen. Een ruige rotsachtige noordoost kust en een zand en koraalachtige zuidwest hoek. Het eiland beschikt over een beperkt aantal hoofdwegen - zonder stoplichten! en vier rotondes - en veel off the road wegen; lang leve de pick-up.

Een dagje naar Washington Slagbaai National Park. Als kleine jongen in de pick-up door dit enorme natuurreservaat op ontdekkingstocht. De Brandaris beklommen (241m), dank Nico Nederland voor je motivatie!, met een fenomenaal uitzicht over dit reservaat. Flamingo's, papagaaien en vele andere vogels. Diverse, soms enorme reptielen. Het voelt als een ontdekkingsreiziger in een goed jongensboek.

Schildpadden spotten op Klein Bonaire. Tot op een meter voor je voeten adembenemend kijken. Wat een fantastisch gezicht.
Met de boot ga je over naar een wit zandstrand.
Na een wandeling van 1,5 kilometer alleen op de wereld, aan het water. Snorkelen, koraal en een enorme diversiteit aan vissen. Groot, klein en in de meest (on)denkbare kleuren.

Sorobon: the place to be. Mijn paradijs op aarde. Heerlijk tot rust komen.
Kijk maar is op:

http://www.breathebonaire.com/index.php?CURRENT_CAM=bonairecam4&SET_CAM=bonairecam4

Sinds december zit ik in mijn nieuwe appartementencomplex aan de rand van Kralendijk, vlak bij Eden beach, in de wijk Den Tera. Nog een weekje dan komen Henriette en Danique hier ook voor 4 maanden wonen. Vorige week een kennismakingsgesprek op de school van Danique gehad. Het is allemaal even anders maar Danique, een super ervaring voor je!
Skypen met Lianne en Chantal maakt afstanden gelukkig heel klein. Een dikke kus van papa en, Lianne, 9 februari gaan ze hier op het eiland hellemaal los met carnaval; Caribische carnaval!

Het kerstgevoel wil maar niet komen, ondanks de versieringen in het ziekenhuis en in Kralendijk. De komende (kerst)dagen avonddiensten, met op eerste kerstdag een kerstbrunch op een pier in Kralendijk met diverse collega's.

Sorry, maar de zon breekt hier door. Vandaag mijn vrije dag op het strand doorbrengen. Ik wens iedereen fijne feestdagen en een goed begin van 2013

  • 23 December 2012 - 21:13

    Henriette:

    Als ik je verhaal lees, klinkt het zo geweldig allemaal en nog steeds zo onwerkelijk dat het voor mij straks ook 4 maanden werkelijkheid is! Nog even wachten lief, we komen er aan!!! xxx

  • 24 December 2012 - 18:41

    José Tiemessen:

    Misschien kom je mijn broer nog tegen. Die woont er ook al een aantal jaren.
    Bij Sophia is de leukemie weer terug dus wij zijn met de feestdagen weer in het ziekenhuis.
    Groetjes
    José

  • 24 December 2012 - 18:41

    José Tiemessen:

    Mijn broer heet Fred!

  • 26 December 2012 - 18:09

    Rob Izaks:

    Dag Armand ,

    Het is erg een drukke tijd voor mij geweest deze december maand
    Rozsika moest veel werken (weken van 75 uur) ,Tessa had ook geen vrije dagen meer dus had ik regelmatig de kleinkinderen te verzorgen.

    Daar komt nog bij dat ik tijdens de kerstdagen de hele familie te logeren had vanwege de
    verjaardag van Roszika (24 december) natuurlijk met veel spijs en drank ,dan begrijp je wel dat het me
    allemaal niet mee gevallen is .

    Je hebt het van Sophia gelezen, erg rot voor haar maar we hopen er
    het beste van.

    Je schrijft erg boeiend over het eiland .
    Ik hoop er ooit nog eens te komen.

    Het gaat je verder goed en tot SKYPES

    Gtoeten , Rob

    PS : Uiteraard ook de haretelijke groeten aan je gezin


  • 28 December 2012 - 12:24

    Armand Buschman:

    Dag Rob, goed om van je te horen! Als je in rustig vaarwater zit gaan we weer skypen. Een goed uiteinden en de beste wensen voor jullie in 2013!

  • 28 December 2012 - 12:26

    Armand Buschman:

    Dag Jose,

    Ik wens je veel sterke!
    gr Armand

  • 12 Maart 2013 - 09:36

    Nienke Buijs:

    Hallo,
    Wat leuk dat ik dit reisverslag zomaar tegenkom op het internet. Ik heb zelf zojuist gesolliciteerd op dezelfde functie die jij nu beoefent op Bonaire. We zouden heel graag met ons hele gezin (we hebben drie kinderen) een jaar op Bonaire wonen en de functie (ben zelf seh en IC vepk). Ben daardoor uiteraard zeer benieuwd naar ervaringen in werk, wonen, school. Zou ik evt een keer mogen mailen met wat specifieke vragen?

    Groetjes Nienke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Armand

Werken op Bonaire ; het "Hospitaal San Francisco" .

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1749
Totaal aantal bezoekers 31503

Voorgaande reizen:

23 Februari 2017 - 01 Maart 2018

1 jaar naar Bonaire

29 Oktober 2012 - 28 April 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: