Bijna 3 (en 5) maanden op Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu Bijna 3 (en 5) maanden op Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Armand Buschman - WaarBenJij.nu

Bijna 3 (en 5) maanden op Bonaire

Door: Henriëtte

Blijf op de hoogte en volg Armand

26 Maart 2013 | Bonaire, Bonaire

Bon tardi Nederland!

Alweer 26 maart en dus zijn Danique en ik alweer bijna 3 maanden op Bonaire en Armand bijna 5 maanden. Dit weekend zit de periode voor Angelique en Nico erop en gaan zij terug naar Nederland en we zullen hun heel erg missen, aangezien we hier ook veel met hen optrekken. Afgelopen vrijdag was hun afscheidsborrel hier voor hun (ook alvast voor Armand) en dat gaat hier dan zo gemakkelijk. We hadden onze pick up volgeladen met diverse salades, stokbroden, chips en een koelbox vol met frisdrank, wijn en bier en de uitnodiging uitgedaan bij Seru Largu. Daar boven op de berg heb je echt een spectaculair uitzicht over Kralendijk. Klep open gedaan en al het eten en drinken uitgestald en in no time waren we met zo'n 40 man en hebben een heel geslaagde avond gehad.

Afgelopen 2 weken heb ik ook gewerkt bij de Rijksdienst Caraibisch Nederland, voor de Rijksvertegenwoordiger, de heer Stolte. Zo'n raar idee om voor de Nederlandse overheid te werken, zo'n 8.000 km bij Nederland vandaan! Behalve wat correspondentie (personeelsbesluiten) en telefoontjes beantwoorden (valt niet mee als ze in het Papiementu beginnen) heb ik 2 vergaderingen mogen bijwonen. Ik heb nu veel meer begrip voor wat hier op de BES (Bonaire, St. Eustatius en St. Maarten) eilanden leeft en speelt tussen de Caraibische Nederlanders enerzijds en de Europese Nederlanders anderzijds.
Het leukste was dat ik aan het eind een cheque moest halen bij het uitzendbureau en daarmee naar een plaatselijke bank moest gaan. Ik heb mijn salaris dus ouderwets in een loonzakje gekregen. Hoe lang geleden ging dat zo in Nederland?!

Zondag 3 maart is Danique hier 14 jaar geworden. Het voordeel van op Bonaire zijn, was dat ze een beach party heeft kunnen houden met een aantal vriendinnen. Gezellig op Ti Amo beach. 's Avonds is ze met Isa en Leonie naar Captain Don's Habitat uit eten geweest. Als cadeau heeft ze van ons een tas met allemaal dingen gekregen die verkleuren in het zonlicht. De tas zelf verkleurt, maar ook een frisbee, haarknip, ringetjes en nagellak die van blauw naar paars verkleurt. Is hier wel een trend. Isa is 2 uur bezig geweest om Danique's nagels helemaal mooi te lakken. Het resultaat mocht er zijn.

Twee weken geleden op zondag zijn we naar Slagbaai gegaan om de lange route te nemen. Die is 34 kilometer en duurt 3 uur als je nergens stopt. Ik blijf in herhaling vallen, maar de schoonheid van het landschap went maar niet. Zo rijd je door een ruig landschap met allemaal cactussen, dan weer langs bergen en rotsen om uiteindelijk weer bij de ruige zee uit te komen. Aan deze kant van het eiland kan je ook niet zwemmen, omdat hier alleen maar rotspartijen zijn. We kwamen na een uurtje uit bij Supladó oftewel Blow Hole, een stuk kust waar het water via het ene gat naar binnen wordt geduwd en dan met veel kracht naar buiten wordt geperst door een hoger gelegen gat. Het is dan net of het regent, het spuit er echt uit. Moeilijk om uit te leggen in woorden, dus misschien spreekt de foto wat meer tot de verbeelding. Dit keer hebben we de Brandaris links laten liggen; die heeft Armand al 4 of 5 keer beklommen. Aan het eind nog weer even een plonsje gedaan bij Boka Slagbaai en toen weer op weg naar huis.

Laat ik vooral niet vergeten te vertellen dat Danique haar Paasrapport heeft gekregen hier en met gemiddeld een 8 zou ze hier het advies krijgen om VWO te gaan doen. Hele knappe prestatie, meid!

Terwijl ik dit verslag aan het typen ben, zijn Armand en Nico naar Sorobon, omdat dit voor Nico de laatste keer wordt dat hij daar naar toe kan gaan. We zijn het er met zijn allen over eens dat Sorobon met stip op nummer 1 staat als mooiste plekje van Bonaire! Dat is ook het surfparadijs waar Danique nu een paar keer een surfles heeft gehad van Nico. Ik denk dat ik niet meer hoef te zeggen; de foto's spreken voor zich.

Tot slot, nog 2 nachtjes slapen en dan zijn Lianne en Chantal eindelijk hier! We hebben een heleboel leuke dingen op het programma staan die we met ze willen gaan doen. Dus ook voor ons wordt het een 'hopi bon' vakantieweek!

Te otro biaha! Oftewel, tot de volgende keer!

• 27 Maart 2013 - 12:41

Reina:

Genoten van je verhaal Henriëtte, wat een mooie foto`s en wat zie je er goed uit! Nog gefeliciteerd aan Danique, super nagels hoor.
    We missen je wel bij jazz, er zijn wat veraderingen en het groepje wordt alsmaar kleiner... Zaterdag de 13e april gaan we de hoedendans in Apeldoorn doen. Je kan hem vast zo weer mee dansen;-)